Atypische Myopathie bij paarden

Afgelopen weken (oktober 2013) zijn er bij ons in de praktijk een aantal paarden die symptomen hadden van Atypische afbeelding paardMyopathie behandeld tegen deze ziekte. Helaas zijn deze zieke paarden ondanks de intensieve behandelingen en verzorging bezweken aan deze verschrikkelijke spierziekte.

Atypische Myopathie steekt vooral de kop op bij koud, nat en winderig weer in het najaar, winter en het vroege voorjaar. Deze ziekte wordt gezien bij paarden voor wie hun dagelijkse voeding het grootste gedeelte uit gras bestaat. De ziekte treft alle paardenrassen maar ook ezels en zebra’s. De getroffen dieren zijn vaak jonge dieren die men op een weiland laat rusten en die een goede fysieke conditie hebben.

Atypische Myopathie is een verraderlijke spierziekte die niet altijd meteen herkend wordt. De ziekte ontwikkelt zich razendsnel, zo snel dat paarden soms dood gevonden worden. Zieke dieren vertonen: spierzwakte, stijfheid en spiertrillingen. Ze gaan vaak liggen, waardoor het meestal voor koliek wordt aangezien. Ze hebben een versnelde en moeilijke ademhaling en een verhoogde hartslag. En de urine is zo donker dat het op koffie lijkt. De paarden hebben meestal nog wel eetlust, wat de eigenaar nog vaak goede hoop op herstel geeft. De paarden die symptomen hebben van deze ziekte gaan eigenlijk altijd dood, ondanks intensieve behandelingen.

Er is nog lang niet alles bekend over deze aandoening en er wordt ook nog volop onderzoek naar gedaan. De ziekte moet gezien worden als een verstoring van de vetverbranding, waardoor de spieren geen vet meer verbranden en dus in een energiecrisis belanden, waar de spieren kapot van gaan. Ook komen er allerlei gifstoffen vrij als de spiercellen kapot gaan. Wat erg pijnlijk voor het dier is en dit veroorzaakt dus dat de paarden stijfheid en zwakte veroorzaken.

Uit onderzoek van wetenschappers van de Universiteitskliniek Paard, faculteit Diergeneeskunde te Utrecht is gebleken dat esdoornbladeren met een endofyt erop een rode draad zijn in het optreden van Atypische Myopathie. Veertien paarden die verdacht werden van Atypische Myopathie in de herfst van 2009 en 2010, zijn uitgebreid onderzocht. Bij zeven van de paarden werd na urine onderzoek de diagnose Atypische Myopathie gesteld. In de weides waar de paarden stonden zijn bij al deze dieren esdoornbladeren en/of esdoorntakjes gevonden. Mogelijk is de wat zoete smaak ervan voor paarden aantrekkelijk.

afbeelding atypische myopathie esdoornblad

afbeelding atypische myopathie helikoptersafbeelding Atypische-Myopathie-header

Paarden die op weides staan met esdoornbomen in de buurt lopen mogelijk gevaar. Het belangrijkste op dit moment is het voorkomen van opname van (mogelijk met schimmels besmette) esdoornbladeren, twijgen en zaden (helikoptertjes). Het beste is om de paarden naar een weide te brengen waar goed gras is zonder bladeren, takjes of zaden. Als dit niet mogelijk is, is het noodzakelijk de weide te ontdoen van esdoornbladeren, twijgen en zaadjes (helikoptertjes). Geef ze een schuilstal om te voorkomen dat ze langere tijd nat en koud staan. Voer de paarden bij, zodat ze geen vreemde dingen eten. Leg dit voer het liefst in de stal of op een droge plek en niet op de grond, want dan kan er schimmel op het voer ontstaan.

Bij verdenking van deze ziekte moet het paard onmiddellijk absolute rust krijgen. Zet het paard op stal als deze dichtbij is en doe het paard een deken over. Geef het voldoende te eten en te drinken. Dwing het paard niet te lopen; dit maakt de klachten erger. Neem direct contact op met de praktijk. Ga niet met het paard reizen, wij komen wel naar het paard toe.afbeelding atypische myopatie blad en zaadjes